Dr Ditoiu AV, medic gastroenterolog - hepatolog la Spitalul Fundeni, Sef de lucrari la Universitatea de medicina si Farmacie Carol Davila Bucuresti. Cabinet privat de gastroenterologie

Cresterea imunitatii

Exista o confuzie aproape de regula intre cresterea rezistentei / calirea organismului si „cresterea imunitatii organismului”.

Orice persoana doreste sa aiba un organism cu rezistenta crescuta la infectii, stres, boli si suprasolicitare, iar acest lucru este exploatat de cei care doresc sa vanda preparate care ar creste” imunitatea”,

Este bine sa fii rezistent la infectii si stres, dar nu este deloc bine sa ai „imunitate crescuta”; imunitatea crescuta presupune un raspuns imun mai puternic decat in mod normal, cu risc mare de aparitie a fenoemnelor autoimunitare, adica de atac al sistemului imun impotriva propriilor structuri ale organismului , fenomen denumit autoimunitate, cu aparitia de boli autoimune (dr Ditoiu).

Apararea organismului

Apararea organismului impotriva bolilor in special a microbilor poate fi:

  • A. Imunitara, prin intermediul anticorpilor si limfocitelor
  • Specifica- prin anticorpii imdreptati impotriva unui anume microb
  • Nespecifica- prin anticorpi „generali” care apara organismul de orice microb
  • B. Non -imunitara, datorata rezistentei antimicrobiene a pielii, mucoaselor, existentei unor substante la nivelul lor sau in sange (cum este interferonul), a leucocitelor, etc.

Cresterea rezistentei organismului la boli

Se mai numeste si  calirea organismului, poate fi facuta prin mijloace naturale, care nu au nici o legatura cu „cresterea imunitatii”, acestea fiind simple, dar… destul de greu de urmat (dr Ditoiu):

  • Alimentatie rationala, ecologica din punct de vedere al provenientei si al cantitatii si calitatii alimentelor consumate, cu respectarea unui orar regulat de masa, pentru a nu suprasolicita tubul digestiv si ficatul
  • Consum suficient de legume, fructe, verdeturi si apa, pentru a avea o cantitate suficienta de vitamine, necesare pentru buna desfasurare a metabolismului, si pastrarea unei greutati normale a corpului
  • Evitarea consumului de substante toxice din alimente contaminate sau intens chimizate, alcool, tutun, conservanti, iradiate, etc
  • Combaterea sedentarismului (prin mers, exercitii fizice, sport) cu inlaturarea riscului aterosclerozei si a bolilor de inima
  • Cresterea rezistentei la expunere la frig si caldura prin expunere progresiva la aceste doua situatii, scazand astfel riscul aparitiei infectiilor de cai aeriene.
  • Urmarea unui program normal de munca si odihna, cu evitarea stresului , factori esentiali pentru o buna sanatate mintala si un randament intelectual corespunzator
  • Scaderea consumului abuziv de medicamente, factor esential in aparitia unor boli in special de ficat si rinichi, dar si de crestere a rezistentei microbilor la antibiotice
  • Existenta unui program normal de odihna, somn si destindere
  • Cultivarea in familie, mediul de munca si anturaj a unui spirit optimist, care face mult mai usor de suportat eventualele neplaceri care apar.

Orice exces sau absolutizare a unei dintre elementele mentionate, poate duce la un dezechilibru cu consecinte nefavorabile; asa cum este daunator sedentarismul, si excesul de efort / exercitii fizice poate fi daunator, daunatoare este alimentatia excesiva, dar si infometarea, somnul prea scurt, dar si somnolenta (dr Diotiu).

Dupa cum vedeti, intarirea organismului nu are nici o legatura cu preparate de „crestere a imunitati”, „intarirea fortei musculare”, „curatirea organismului”, „eliminarea tuturor toxinelor”, etc.

0 comentarii la „Cresterea imunitatii

  1. Nu am gasit pe sait legume si fructe recomandate pt. cresterea formulei leucocitare scazuta dupa un tratament cu ciostatice. Va rog,daca se poate un raspuns in ceea ce priveste un regim alimentar bazat pe legume si fructe,care sa duca la cresterea formulei leucocitare,dar care sa nu afecteze tratamentul clasic cu citostatice in curs de desfasurare.Va multumesc din inima.

Lasă un comentariu

programari
Adresa clinicii