Cum se slabeste pe termen lung, fara regim deosebit, pe principii sanatoase

Am destul de des solicitari din partea pacientilor mei pentru sfaturi referitoare la scaderea in greutate.
Toata lumea vrea sa fie supla, sa slabeasca fara sa ia medicamente sau sa tina regim alimentar, iar aceasta greutate convenabila sa se mentina in timp. Acest lucru este posibil . Trebuie doar putina vointa, asociata cu intelegerea mecanismului cresterii si scaderii ponderale.

De ce ne ingrasam

Sa judecam situatia cresterii in greutate logic.

Ne ingrasam pentru ca

  • Ne ingrasam pentru ca mancam mai mult decat avem nevoie  – si prin viata sedentara nevoile noastre de calorii sunt mult mai mici decat acum 30 de ani
  • Ne ingrasam pentru ca mancam alimente hipercalorice
  • Ne ingrasam pentru ca mancam seara cand energia nu se mai consuma
  • Ne ingrasam pentru ca mancam la fel indiferent de varsata, desi la peste 40 de ani metabolismul este „normal” mai lent si nevoile de energie mai mici
  • Ne ingrasam pentru ca facem efort putin, prea putin.

Partea si mai proasta, este ca facem acelasi lucru cu copii nostri:

Este normal sa incercam sa slabim parcurgand drumul invers, adica

  • Slabim daca  mancam mai putin (din aceleasi alimente pe care la utilizam inainte)
  • Slabim daca reducem aportul de alimente hipercalorice
  • Slabim daca suntem constienti ca obezitatea, initial nu este boala, deci nu se trateaza cu medicamente sau preparate similare („naturale”, „naturiste”, bio, etc etc, iar pe parcurs obezitatea aduce numeroase probleme – oboseala la efort, probleme cu iProgresia bolior de ficatnima si ficatul mergand pana la ciroza hepatica, probleme cu oasele si articulatiile, diabet zaharat ,etc, etc
  • Slabim daca facem efort mai mult

Aceasta este calea logica, naturala, netoxica si ieftina, cu efect sigur si pe termen lung, desi suntem tentati sa mergem pe calea.. scurta, scumpa, ne-naturala, cu efecte secundare uneori extrem de grave, si mai picam si de fraieri imbogatind pe unii.

Ce trebuie sa facem ca sa slabim

Daca natural este sa te ingrasi mancand orice, este la fel de natural este sa slabesti ne-mancand ce mancai inainte.

Organismul uman are nevoie de toate alimentele, de aceea excluderea multor alimente din „curele de slabire” nu poate sa creeze decat dezechilibre pe care organismul incerca sa le compenseze atunci cand poate, deci cand se reia alimentatia normala, dupa cura.

Efectele preparatelor „pentru slabit”?

Indiferent de natura lor, preparatele pentru slabit pot face – teoretic- doua lucruri  (iar majoritatea nu fac nimic):

  1. Pot accelera metabolismul (arderile) – lucru ANORMAL pentru organism, care are contra-reactie la incercarile de a-li deregla functiile
  2. Pot sa scada absorbtia „caloriilor” din intestin, deci practic dvs alimentati pe sus, iar medicamentul… elimina pe jos cam tot ce ati inghitit

Ce se intampla dupa ultima pastila, capsula, ceai formula sau dieta de slabit?

Nimeni nu vorbeste de efectele secundare ale curei sau metodei de slabit recomandate de el, si nici de ce se intampla cu organismul dupa terminarea curei, care nu modifica permanent metabolismul…

Atunci reincepe ingrasarea, deoarece orice cura de slabire se si termina, si treci la alimentatie.. normala. SI… O NOUA CURA… ALTI BANI, ALTA DISTRACTIE

Nu credeti in miracole!!!

Scaderea rapida in greutate (cura de slabire accelerata) nu reprezinta o metoda serioasa si sanatoasa, si este urmata aproape totdeauna de crestere in greutate, deseori mai mare decat cea de pornire!!

De aceea este preferabil un regim alimentar de slabire, pe termen lung, daca se poate permanent, decat o cura scurta, uneori eficienta, dar totdeauna cu efect pe termen scurt. Daca se poate initia si respecta acest tip de cura de slabire, ea poate deveni un mod de alimentatie permanent, cu efect benefic evident pentru sanatate.

Principii fundamentale pentru o scadere in greutate sanatoasa si durabila:

Recomandarile pe care le fac eu pacientilor mei care trebuie sa slabeasca si chiar vor acest lucru sunt relativ simple, banale, dar rezultatele sunt foarte bune, daca aceste recomandari sunt respectate:

  1. Fiti motivati, fiti ambitiosi, porniti la drum convinsi ca trebuie sa slabiti (pentru sanatatea dvs, pentru a arata mai bine, pentru a cheltui mai putini bani pe mancare – si apoi pe slabit- si pe haine, pentru persoanele de langa dvs, pentru imaginea la locul de munca sau in cartier, sau.. pentru a inchide gura cuiva si a starni invidia altora). Nu exista motiv pentru care unii sa aiba ambitie, iar dvs nu!
  2. Cautati un moment favorabil de incepere a regimului: inceput de luna, ziua de nastere, schimbarea locului de munca, locuintei, sfarsitul concediului sau a sarbatorilor de iarna, un an nou, cresterea cheltuielilor cu aliemntele, sfarsitul stocului de haine care va incap, faptul ca nu mai aratati bine, etcScaderea in greutate
  3. Nu va propuneti scaderi spectaculoase si rapide in greutate, pentru a evita o dezamagire; pe de alta parte scaderile rapide in greutate duc la cresterea colesterolului in sange, depozitarea lui in ficat si aparitia steatozei hepatice si a pietrelor la fiere; de aceea NU trebuie slabit mult rapid.
  4. Modificati-va obiceiurile alimentare actuale definitiv! Daca ai avut o greutate mare o perioada mai mare de timp, organismul va „dori” sa o pastreze permanent, considerandu-o „normalul” lui; de aceea, este necesar sa pastrati modul de alimentatie normal o perioada lunga de timp (daca se poate permanent) pentru a nu reveni la supra-greutatea anterioara.
  5. Regimurile alimentare sofisticate, nu au viata lunga!!
    Este foarte greu sa va schimbati total obiceiurile alimentare pe care le aveti de 30-40-50-60 de ani!! De obicei este imposibil. De aceea optati pentru modificarea moderata a obiceiurilor alimentare actuale, nu pentru schimbarea lor radicala, care este foarte greu de mentinut, si adesea… costisitoare.
  6. Adoptati o alimentatie variata, evitati monotonia ; monotonia alimentara va scade pofta de mancare, dar.. nu si cantitatea de calorii inghitite; desi mancati „doar ca sa traiti”, veti observa ca mancati de fapt „mai mult decat va trebuie sa traiti”, si in concluzie puteti lua in greutate.
  7. Nu reduceti numarul de mese sub trei pe zi, plus o mica gustare (un mar sau alt fruct) in intervalul cel mai mare dintre mese. Intervalul dintre mese trebuie sa fie de 4-7 ore. Mesele rare da impresia organismului de infometare, ceeace il face sa economiseasca caloriile, deci sa nu arda caloriile; aceasta este explicatia faptului ca desi nu mancati .. mai nimic, nu scadeti in greutate
  8. Nu mancati dupa ora 19.
  9. Reduceti putin din toate alimentele consumate in prezent.
    Dvs stiti foarte bine cat mancati de obicei, asa ca reduceti painea cu o felie, ciorba cu un polonic, felul doi cu o lingura sau o parte din carne, pastele fainoase cu 1/3, ciocolata cu 3/4, zaharul cu 1/2, grasimile cu 1/2, alcoolul cu 1/2, pizza, sticksurile, cartofii cu 1/2, iar sucurile sau alte bauturi dulci la jumatate din „doza’ obisnuita.
  10. Mancati mai lent, mestecati bine (o mestecare buna a alimentelor satura mai bine si le face mai usor de digerat), prelungiti-va masa cu 10-20 de minute fata de acum.
  11. Reduceti consumul de sare– gustul sarat creste pofta de mancare.
  12. Beti minimum 1,5 lichide pe zi; digestia si metabolizarea alimentelor are nevoie si de apa; teoretic se eu recomand ca pentru fiecare kilocalorie inghitita sa se consume un mililitru de apa; o persoana normoponderala care mamanca normal, consuma cam 2000-2500 de kilocalorii, deci trebuie sa consume si cca 2 – 2,5 l de apa zilnic penttru „arderea” acestor calorii. Mai recomand pacientilor mei un mic truc: beti doua pahare de apa plata cu cca 30 minute inainte de fiecare masa; aces lucru ca reduce necesitatea de umplere a stomacului cu alimente, deci va veti satura mai repede.
  13. Cel mai mare dusman al regimului dvs este foamea, pe care s-ar putea sa o simtiti frecvent in primele doua-trei luni.
    Foamea s-ar putea sa va impinga sa mancati intre mese sau dupa mese, uneori pe ascuns, chiar mai mult decat inainte!! Rezistati acestei tentatii, mancand legume si fructe care nu aduc calorii multe, sau consumand apa plata.
  14. Cresteti cu 1/2 consumul de legume si fructe; mancati cel putin 5 legume sau fructe pe zi dupa masa, proaspete sau conservate – cu atentia la cantitatea de zahar din ele-; fibrele din aceste aliemnte cresc senzatia de satul.
  15. Mancati la micul dejun serios, un sfert din cantitatea zilnica de alimente
  16. Mancati peste de 2-3 ori pe saptamana inlocuind carnea
  17. Daca obisnuiti sa mancati ciocolata, mancati doar un patratel pe zi
  18. Atentie la salate, care sunt considerate hipocalorice: maioneza, uleiul, untul, smantana, cascavalul, branza utilizate frecvent in salate, pot constitui o sursa de calorii, desi sunt considerate alimente „usoare”
  19. Utilizati aromele in gatit, pentru ca mancarea sa aiba gust
  20. Nu scoateti complet din alimentatie cartofii, partele fainoase, orezul, legumele uscate, painea integrala, desi aduc calorii! Ele aduc mai putine calorii decat alte alimente, si in plus scad serios senzatia de foame.
  21. Evitati prajirea alimentelor. Optati pentru frigere, fierbere, coacere, preparare la abur, etc, in locul prajirii cu grasime (ulei, untura, etc)
  22. Cresteti-va activitatea fizica fata de cea actuala. Cresterea activitatii fizice creste arderea grasimii, si previne constipatia (care la randul ei este favorizata si favorizeaza cresterea in greutate)
    Chiar daca nu mergeti „la sala”, puteti merge pe jos o statie de autobuz in plus, urcati un etaj in plus pe jos, mergeti la magazinul din apropiere pe jos, plimbati-va copilul sau cainele sau.. sotul/sotia ori vecina/vecinul o jumatate de ora seara. Daca faceti plimbarea in locul timpului petrecut la televizor, castigul este dublu. Daca mergeti pe jos, in plimbare o ora pe zi,cred ca deja ati inceput sa castigati lupta cu greutatea mare.
  23. Daca puteti, faceti acasa minimum 15 minute de gimnastica zilnic, preferabil pe fond muzical alert.
  24. Nu ar fi rau sa va vada un medic inainte de inceperea regimului, pentru ca este posibil (rar, extrem de rar) ca cresterea in greutate sa fie data de o probleme medicala, al carei tratament sa duca la scaderea in greutate. Dar, nu sperati ca aceasta sa fie cauza ingrasarii.
  25. In 90% din cazuri, ingrasarea este data de alimentatia in exces fata de nevoile organismului, asociata cu efort fizic redus. Odata cu inaintarea in varsta, arderile scad, de aceea, cu aceeasi cantitate de mancare, la varsta 40 de ani luati mai mult in greutate fata de varsta de 30 de ani!
  26. Nu fiti tentat de reclamele care te slabesc „miraculos”, intr-un timp record (pilula de slabit, capsula de slabit, ceaiul de slabit, ceaiul antiadipos, medicamente de slabit, etc). Acestea metode sunt foarte profitabile, mai ales pentru cei care vand produsele respective, dar sunt sau ineficiente pe termen lung, sau cu efecte secundare uneori importante.
  27. Scaderea in greutate este – din pacate- mult mai lenta decat cresterea in greutate; fiti constienti de acest lucru, accepati-l si asteptati-va sa scadeti cu „doar” un kilogram lunar; este firesc, fiziologic si benefic pentru organism.
  28. Stiu ca „trebuie” sa slabiti mult si urgent (aveti nunta, botez, intalnirea de 10 ani, trebuie sa impresionati, etc) . Totusi propuneti-va sa slabiti lent, chiar daca este cu doar 0,5-1kg/luna. Este un tel realist, sanatos si posibil de atins si mai important, posibil de mentinut in timp.

Poate nu va vine sa credeti, dar am zeci de pacienti (mai ales femei), care au ajuns la o greutate convenabila, doar pe baza principiilor mentionate mai sus, si cu suport moral din partea mea si a celor din familie.

 

 

 

14 Replies to “Cum se slabeste pe termen lung, fara regim deosebit, pe principii sanatoase”

  1. Bună ziua domnule doctor, sunt suferInd de brge de peste un an si am luat tratament ul clasic cu nexium dar fara rezultate. Am fost la dumnevoastră la clinica ssimi ati recomandat sa nu mai iau antiacide si mi ati dat epirax 3 pe zi. De la inceputul anului mi am svhimbat dieta, mănânc putin si dietetic. Sunt puțin îngrijorat deoarece am slăbit foarte mult si nici nu ma simt bine. Ar trebui sa fac din nou analize? Ma gandesc la ce i mai rau. O zi buna.

  2. bunaseara am citit articolu dv si eu mam luptat aproape o viata intreaga sa slabesc si am fost la nutritionist si ma invatat sa maninc sanatos,si sa nu sar peste cele trei mese si cele doua gustari,si va multumesc pt acest articol.de ci fetelor aplicati ce ce a scris domnul doctor pt ca cea ce ascris este adevarat.va doresc multa ambitie si vointa gianina din petrosani.

  3. am 30 ani , 2 copii si de la nasterea lor am ramas cu un surplus considerabil de kg am 1,63m inaltime si 78 kg am tinut mai multe diete tot ce am dat jos le-am pus la loc va rog poate imi recomandati si mie vreo dieta mai buna . Va multumesc.

  4. Buna ziua. Am 24 ani, 57 kg, un regim alimentar echilibrat bazat mai mult pe fructe, legume, ciorbe si putina carne. Problema este ca am o pofta de mancare nebuna, niciodata nu ma satur.

  5. Buna ziua. Lucrez pe 3 schimburi ( sc.1 de la 07 la 15; sc.2 15-23; sc.3 23-07).
    Ca urmare nu am un regim alimentar sanatos pt ca mananc la diferite ore chiar noaptea si dorm ft putine ore in special la sc 3 ( 4-5 ore pe zi)
    De aproape 2 ani lucrez asa si am pus 15 kg in plus pe mine (acum am 56kg.)
    Mananc ft mult si inspecial dulciuri, beau cafea. Din cauza oboselii nu fac miscare si sunt deseori balonata, un alt lucru care ma deranjeaza mult, eu cred ca e din cauza stresului.
    As vrea sa stiu care sunt orele indicate pt masa mai ales la sc 3. adica noaptea, pt ca ziua dorm, in mare parte dupa ora 15 pt ca dimineata sunt la scoala. Mananc mult la sc. 3 pt ca in mare parte a zilei sunt treaza.
    Stiu ca locul de munca nu este potrivit (din cauza programului si stresului) dar momentan nu pot sa renunt la el.
    Precizez ca am 22 de ani.
    As dori cateva sfaturi privind alimentatia mea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *